Hrajeme si s dětmi kreativně

Papírové letadlo s dětmi

Kreativita je dynamický proces, je živou a proměnlivou silou lidské bytosti, je motorem osobního rozvoje. Kreativita je také nepostradatelným prvkem, podněcuje tvorbu, představivost, nápady a řešení, a to vše originálním způsobem, který dítě, dospívající i dospělý člověk během svého života rozvíjí.

Proč se kreativita nejlépe rozvíjí v dětství?

Určitě jste už slyšeli větu "Děti jsou jako houby". Je to tím, že děti jsou mnohem vnímavější k podnětům. Dětský mozek má větší schopnost rozvoje než je u dospělých. Disponuje představivostí neomezenou vědomostmi a racionalitou, kterou přirozeně získá ve společnosti.

Vlastnosti, které dítě kreativně využívá při hrách, jsou především zvědavost. Snaží se pochopit, jak svět kolem funguje. Děti jsou flexibilní, nedělá jim problém změnit myšlenky a upravit je v jiné. Mají důvěru v sebe sama, hrají si bez ostychu, říkají, co si myslí, i když se jejich názor liší od ostatních. Umí vyjádřit své pocity o ději, který probíhá kolem nich. Jsou originální v každém řešení problému.

Jak můžeme rozvíjet kreativitu?

  • Prostřednictvím hry: Děti se učí hrou, využívají svou představivost a neomezují ji. Hra je kořenem umění, pomáhá cítit se svobodně. Kromě toho, že kreativita pomáhá rozvíjet motoriku, citlivost, sebevědomí, zvědavost, originalitu, empatii a představivost.
    A co se stane, když má dítě novou hračku? Každé dítě je nadšené, bez rozdílu věku. Hračku studuje a zjišťuje, co dělá, jak funguje a učí se ji používat. Rodiče mu musí dát prostor nezbytný pro volný průzkum, až poté by se měli ptát, jestli objevilo způsob, jak hračku používat. Pokud ne, mohou s rodiči společně přijít na funkci a správné užití hračky. Zkuste se zapojit do hry se svými dětmi, využít můžete například: Papírové letadlo, Dětský pracovní stůl s nářadím, Dřevěnou skládací stavebnici, Pexeso v pytlíčku nebo Prázdninový kufřík.

 Dětský pracovní stůl s nářadím

  • Prostřednictvím literatury: Když mluvíme o dětské literatuře, jde o poslech básní, příběhů, které jsou předčítány rodiči nejmenším dětem. Starší dítě už umí samy číst první knihy. Spolu s rodiči děti mohou také vymýšlet nové příběhy, či přetvářet již známé příběhy a pohádky. Cílem je předat zkušenosti a pocity prostřednictvím slova.
    A jak mohou rodiče tyto zkušenosti rozvíjet? Vytvoření nového příběhu z oblíbené pohádky vašeho dítěte. Zeptejte se ho, co byste udělali v situaci této postavy? Nebo vytvořte nový příběh, ve kterém vaše dítě vymyslí nové postavy, buď reálné, nebo imaginární. Příběh lze vytvořit také pomocí papírových loutek nebo stínového divadla.

Jsme si jisti, že představivost vašeho dítěte se bude rozvíjet originálním a jedinečným způsobem.

Vložte svůj komentář
Filtry
Sort
display