Doprava zdarma  Při objednávce nad 3 500 Kč doprava zdarma.

Desatero předškoláka – díl 9.

Jak připravit dobře předškoláka na první třídu? Desatero předškoláka – díl 9.

 

Předškolní věk je nejlepší období, kdy můžeme v dětech vzbudit zájem o kulturu a rozvíjet jejich tvořivost. V devátém díle desatera se věnujeme divadlu, knížkám, zpěvu a tvořivosti.



Děti kreslí obrázek

 

Oblast č. 9 - Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení,
  • zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografií, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.,
  • je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavních akcí, slavností, sportovních akcí,
  • svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne,
  • zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny,
  • zná celou řadu písní, básní a říkadel,
  • zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku),
  • vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí,
  • hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli.

 Zdroj: MŠMT

Co pro to můžete udělat?

  1. Seznamte děti s divadlem skutečným, vyrobte si a zrealizujte divadlo doma

  • Divadlo z krabice – větší krabici nůžkami upravíme tak, aby nám připomínala malé divadlo. Stěny divadla pomalujeme, polepíme obrázky, motivy. Loutky lze vytvořit z ponožek, z rukavic, z papírových sáčků, z vařeček, z obrázků omalovánek nebo časopisů, na které zezadu přilepíme špejli, nebo je vymodelujeme z modelovací hmoty,případně můžeme využít hračky, plyšáky, maňásky. Oponu vytvoříme ze staré látky. Zkusíme si připravit pohádku/příběh dle vzoru či podle fantazie. Hrát si můžeme pouze pro radost, zažívat kreativní společnou hru, nebo si připravíme příběh/pohádku, na který/kterou pozveme i další diváky.

 

  • Velké divadlo – ze židlí, smetáku a deky sestavíme velké divadlo, ve kterém hrajeme společně pohádky/příběhy. Nebudeme potřebovat loutky, sami se staneme herci, připravíme si kostýmy, masky. Do hry na herce se může zapojit celá rodina, případně pozveme kamarády dítěte. Dospělý hru koordinuje jako vypravěč/moderátor, provází dějem, začátek a konec ohlásí zvonečkem.

 

  • Virtuální návštěvy – do galerie, na výstavu či na zámek můžeme zajít také na virtuální prohlídku. Dospělý vybere vhodný objekt, který lze s dítětem virtuálně navštívit. Následně dítě pozve na prohlídku. Speciální programy jsou určeny také dětem předškolního věku.

 

  • Hádej, kdo to je – děti pantomimou, pohybem napodobují různá povolání, profese, pohádkové postavy, sportovce apod. Dospělý hádá, co dítě předvedlo. Následně si role vyměníme tak, že dospělý předvádí hádanku a dítě hádá, koho dospělý předvádí.

 

  1. Podporujte u dětí kladný vztah ke knížkám. Dítě, které v předškolním a školním věku dostatečně čte knížky, má méně logopedických problémů a lepší gramatiku. Navštěvujte knihovny a knihkupectví

  • Vyrob si svůj komiks, knihu – rodič sešije sešívačkou několik papírů A4, které předtím přehne na půl. Vznikne tak sešit A5. Dítě si do sešitu nakreslí nebo nalepuje vystřižené obrázky, fotky, které znázorňují nějaký společný zážitek nebo společně vymyšlený příběh. Pokusí se sešit podepsat hůlkovým písmem. Rodiče mohou doplnit slova do bublin u komiksu.

 

  • Úklid knihovničky – společně s dítětem uklízíme domácí knihovničku. Knihy opatrně vyjmeme z knihovničky, utřeme prach z nábytku, poté knihy rovnáme do police (skříňky) hřbety ven. Předem si můžeme určit pravidlo, jak knihy budeme rovnat či třídit (dle barev, dle velikostí, dle druhů – žánrů –, podle toho, zda jsme knihu již četli apod.).

 

  • Poznej knížku – rodič čte z knihy krátké úryvky textu, dítě hádá, o jaký jde příběh, pohádku či knihu. Jinou možností je, že ukazuje dítěti obrázky (ilustrace) z různých knih. Dítě dle ilustrace hádá, o jaký jde příběh/pohádku/knihu.

Divadélko pro děti

  1. Tvořivost můžete podpořit také jednoduchými hrami

  • Co společně nakreslíme – na kreslicí karton A3 kreslí dítě společně s dospělým tak, že se postupně v kreslení střídají. Dospělý a dítě drží v ruce grafitovou tužku (nebo fixu). Začne dospělý, který na karton nakreslí tvar/vzor/obrazec. Následně se připojí dítě, které k tvaru dokreslí další část. Takto se postupně střídá dítě s dospělým a tvoří společný obrázek. Co nakonec vznikne? Obrázek si prohlédneme a řekneme si, co nám vzniklo, co jsme společně nakreslili.

 

  • Dvě ruce a jedna tužka – dítě a dospělý společně drží v ruce jednu tužku. Společně kreslí na kreslicí karton formátu A3 tajemný obrázek. Nejdříve vede tužku dospělý, dítě se mu přizpůsobí. Při kresbě druhého obrázku vede tužku dítě a přizpůsobí se mu naopak dospělý. Při kreslení lze využít také pastelky a barvy střídat. Barvu volí ten, kdo vede tužku.

 

  • Kreslení bez očí – dítě kreslí tužkou na kreslicí karton formátu A3, má zavřené oči. Dospělý dítě hlasem naviguje a radí mu, kam má tužkou jet, kdy zastavit a otočit se. Po dokončení kresby dítě vymýšlí, co nakreslilo, společně hledá s dospělým v obrázku podobu někoho či něčeho. V obměně lze bez pomoci očí kreslit i konkrétní obrázek dle zadání. Dospělý dítěti zadá, co má dítě kreslit, a dítě to zkusí, např. domeček, sluníčko, květinu. Volíme spíše jednodušší obrázky, motivy. Následně si obrázek prohlédneme, porovnáváme, zda opravdu připomíná to, co má, a naopak zda nepřipomíná něco úplně jiného.

 

  • Provázkový telefon (dva kelímky od jogurtu a rybářský vlasec nebo provázek) – do dna kelímků uděláme malé dírky, kterými provlečeme vlasec nebo provázek, a na obou stranách udělám uzlík. Vlasec by měl být alespoň 2 metry dlouhý, nejlépe přes celou místnost. Poté používáme jako telefon – jeden mluví, druhý naslouchá.

 

  1. Zpívejte si s dětmi písničky v autě nebo na výletě, udělejte si doma koncert

  • Písničková hádanka – rodič zanotuje melodii známé lidové písně a dítě hádá, o kterou píseň jde.

 

  • Domácí koncert – rytmické hry – doprovod písniček nebo skladeb, které doma posloucháme podle fantazie, lze využít vařečky, hrnce, hru na tělo, bubnování na židli.

 

  • Na ozvěny – rodič vytleská nebo vyťuká rytmus, dítě zopakuje.

 

Vložte svůj komentář